Vandaag zijn we de 25000 km gepasseerd met de auto.. wat een reis! Maar zo gaaf wat we allemaal tegen komen en doordat we zoveel zien, hebben we niet eens door dat we zoveel rijden. Het maken van kilometers brengt wel met zich mee dat we de auto goed moeten onderhouden. Martijn doet dat allemaal heel precies, echt super! We brengen daarom ook om de zoveel duizend kilometer, ligt aan het soort olie, een bezoek aan een service punt om de olie en het filter te laten vervangen. Elke keer olie bijvullen, luchtfilter schoonmaken etc.. het enige wat we niet doen is door de wasstraat rijden.. hihi. Als we de auto vies laten willen ze hem vast niet hebben, want zo ziet hij er ouder uit. We zagen laatst dezelfde auto en zelfde kleur, helemaal opgepoetst.. dan is hij prachtig, maar gevoeliger voor diefstal. Binnenin is alles schoon hoor, hihi. Ow ja en we rijden bijna nooit over de hoofdweg, omdat de zijwegen zo leuk zijn en die zijn nooit schoon.. dus binnen een half uur zou hij weer super vies zijn;)

We hebben ons de afgelopen twee maanden prima vermaakt in Brazilië. Nog steeds een prachtig land!

We hebben altijd al eens op de top willen staan bij het beeld van Cristo. Wat een uitzicht over Rio zeg!! Een prachtige stad. De Suger Loaf mountain heeft ook een prachtig uitzicht, vanaf weer een hele andere kant. We hebben gekozen om alleen naar het eerste deel van de berg te gaan, want dit konden we lopend aan via een trail naar boven. Nu konden we voor de openingstijden al naar boven lopen en was er niemand! Wanneer de kabelbaan open gaat is het niet normaal druk.. en je betaalt je nog eens scheel aan de prijs om naar boven te gaan, dus dit hebben we weer mooi bespaard.

Vanuit Rio de Janeiro zijn we nog een paar honderd kilometer doorgereden naar prachtige plaatsen aan de kust, waar we nog heerlijk hebben kunnen surfen. We konden hier niet wild kamperen, omdat we het niet vertrouwden. We hebben een leuke camping gevonden waar we drie nachten hebben gestaan. Super deluxe, 5 euro per persoon voor 3 nachten.

Vanaf de camping konden we lopen naar het strand of naar het stadje dichtbij. De laatste dag hebben we een duiktour gedaan, dit was echt de eerste keer dat we de enige duikers waren die konden duiken. De rest van de mensen op de boot kwam voor een beginnersduik, dus we hadden een divemaster voor ons zelf. We hebben twee duiken gemaakt, de eerste hebben we zelfs 69 min. onderwater gelegen. Met 21 graden is dat na een uur best wel koud, dus kwamen rillend het water uit. Wel prachtige duiken gemaakt. Het zicht was minder deze periode door de bepaalde stroming, maar een prachtige schildpad, roggen en veel verschillende vissen en koraal gezien. Helaas geen foto’s kunnen maken, want ik heb de camera in Porto Alegre gelaten voor de veiligheid.. (achteraf helemaal niet nodig geweest, maar ja dat weet je nooit). Vlakbij was ook een van de mooiste stranden van Brazilië, het water was hier zo helder en blauw en het zand zo wit!! Zo mooi, heerlijk gezwommen. Helaas was het dan toch tijd om om te draaien en terug te rijden naar Porto Alegre.

De terug weg richting Porto Alegre ging veel sneller, omdat we al best wat onderweg hebben gezien en de terug weg was niet heel verschillend. We zijn door verschillende Atlantische rainforest gereden, veel kleine binnendoor wegen genomen en leuke dorpjes gezien. Toch wilden we nog een keer naar de kust om hier te gaan surfen. Heen was het hier nog z’n 25 graden… Nu twee weken later was het nog maar 12.. oeps! Dat gaat super snel! Gelukkig had de jongen van de surfshop twee wetsuits die we mochten gebruiken.. anders was het te koud in het water.

Het dorp Pomerode en de stad Blumenau zijn vooral in Duitse sferen, het lijkt net of je in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland loopt. Hier hebben we in een leuke kroeg de finale van de Copa America gekeken (voetbal) en Brazillië heeft gewonnen, dus dat was een feestje! Precies de dagen dat wij daar waren, was het in die omgeving super koud! Teminste voor Braziliaanse begrippen, -5 op sommigen plaatsen. Zelfs sneeuw, het was overal op het nieuws.. hihi en wij lekker slapen bij deze temperaturen in de auto, beter dan 33 graden (om te slapen dan). Langs de berg route, hingen overal grote ijspegels aan de wanden. Een prachtig gezicht!

En toen na 4 weken (die super snel voorbij zijn gegaan) zijn we weer terug in Porto Alegre!! Super leuk om Diogo en Maura weer te zien!! Ondanks dat ze een drukke werkweek hadden, hebben ze veel tijd voor ons vrij gemaakt en zijn we elke avond iets leuks gaan doen. We hebben weer voor elkaar gekookt en de monopoly avonden waren weer top! We hebben met een hele groep vrienden gegeten bij 4beers en verschillende bieren geproefd. Overdag hebben we alles weer even gewassen, de foto’s op de hardeschijf gezet en een plan gemaakt voor de rest van de reis. En de zondag, helaas alweer de laatste dag, was het natuurlijk Churrasco dag!! Eten, eten en eten!! Super lief, we hebben ook allebei prachtige cadeautjes gehad!! Martijn een Mate beker en kruiden voor de thee en ik een super leuk shirt met Bah!! erop. Dat is een uitspraak hier in het zuiden van Brasilië. Helaas kwam het moment dat we afscheid moesten nemen. Een paar weken geleden al, maar toen waren we nog in Brazilië en nu gaan we echt verder het land uit.. moeilijk.. maar we komen zeker nog terug!! Het was fantastisch, good friends!! And always welcome at our place!!

We rijden in twee dagen door naar Argentinië, om daar de eerste kant van de Iguazu Falls te zien. Brazilië uit was niet moeilijk, maar toen bij de douane van Argentinië het land weer in… Heel de reis Argentinië in is echt super makkelijk en nu is er een nieuw werknemer op deze grens en doet alles tot in de puntjes… 3 uur verder, auto helemaal leeg en 1000 keer nep lachen zijn we in Argentinië. Maar wat je ook doet blijven lachen!! Beetje moeilijk met 40°C de gehele auto leeghalen (hij wilde zelfs het bed eruit.. sorry maar die zit vast). Maar ach we zijn er, tik hem aan! Heel grappig trouwens, de grens ligt midden in een dorpje. De weg loopt niet door, maar de stoep is gewoon over te steken. Dus net een paar honderd meter terug heel de auto leeg moeten maken, terwijl je hier gewoon kunt overlopen.

De Argentijnse kant is prachtig, je loopt tussen, op en in de watervallen. De kracht van het water is bizar!! Het zijn watervallen met een breedte van 2,7 km en de hoogste is 82 meter hoog. We zijn erg vroeg het park in gegaan en dat maakte dat we alleen door het eerste gedeelte liepen. Na een uur of 10 was het niet normaal druk.. We hebben de dag ervoor een sluip route gevonden hihi. We hebben na de grens niet de hoofdweg genomen, maar de onverharde weg in het National Park, op zoek naar dieren. Halverwege stond er een bord, falls met een pijl, dus wij dachten dat is mooi! Dus over een smal pad, wat waarschijnlijk nooit gebruikt wordt, rijden we na een half uur zo de mensen massa tegemoet.. staan we opeens met de auto bovenaan het platform van de watervallen.. ehm.. oeps, ik denk dat dit niet de bedoeling is.. maar goed zo konden we wel zonder te betalen alvast een deel zien.. hihi we hebben de dag erna wel gewoon betaald en zijn als nog geweest, want we konden hier niet echt de auto parkeren. Overigens zei niemand er wat van.. iedereen keek op en ging daarna weer door. Toen we omdraaiden met de auto stond er een bord ‘NO PASAR’ maar ja nu moesten we wel terug..

Op de grens konden we bij het tankstation makkelijk slapen in de auto. Waardoor we de volgende dag direct door konden terug naar Brazilië, dit was binnen een uur geregeld. Een oudere man die ons hielp wist niet zo goed wat hij allemaal moest invullen en hoe op het formulier in de computer… Dus hebben wij het even voor hem gedaan.. hoelang willen we nog blijven? Hihi konden we allemaal invullen.

De Braziliaanse kant van de watervallen vonden we eigenlijk indrukwekkender en mooier, omdat je dan echt het geheel ziet! Wat een enorme oppervlakte en wat een water!! Een van de mooiste watervallen die we hebben gezien. Op deze plaats bevindt zich ook het drie landen punt met Uruguay, Argentinië en Brazillië. De rivier ligt tussen de landen, maar leuk om te zien!

Nu op naar het volgende avontuur.. Eerste stop het plaatsje Bonito en daarna het Pantanel!! Dit is het grootste wetland op aarde. Met ons hoofddoel het zien van de Jaguar! Vanaf juli ligt het water niveau hier laag, omdat het dan droogseizoen is. De dieren komen dan allemaal naar de oever kant om te zonnen, baden en eten te zoeken… dus ook de jaguar.. Dit is vooral in het noorden van het Pantanel, maar we hebben eerst een bezoek gebracht aan het zuiden van het Pantanel.

Bonito is een kleine plaats (super toeristisch.. zelfs voor een klein grasveld met meertje moet je al betalen). We kiezen het sinkhole met de grootste kolonie Red Macaw ter wereld en een duik in de helderste rivier ter wereld. Nu ter wereld zeggen ze er overal bij, maar na er geweest te zijn kan het wel aardig kloppen. Wat is het gaaf om de papagaaien in het wild te zien zeg! Wat een grote mooie vogels! Het is gewoon zielig om te bedenken om z’n vogel in een kooi te hebben… of eigenlijk om elke vogel in een kooi te hebben. Weet je hoe heerlijk ze hier vrij rond kunnen vliegen!! We hebben weer veel foto’s kunnen maken. Na het bezoek aan het Sinkhole waar deze papagaaien leven zijn we doorgereden naar de rivier de Sucuri (slang), hier kregen we een wetsuit aan, waterschoenen, een zwemvest en een duikbril met snorkel op. Via een hikingtrail lopen we naar het begin van de rivier en krijgen we uitleg hoe je moet drijven, zwemmen en snorkelen in het geval je dat nog nooit gedaan hebt… De rivier is vanaf boven al super helder, je ziet alle vissen al zwemmen. We gaan liggen in het water en we drijven met de stroming zo 45 min. ongeveer 4 km mee. Onderweg zien we prachtige vissen, 2 otters (die er trouwens onderwater eng uitzien met hun scherpe tanden) en een enorme Anaconda!! Opeens horen we de guide roepen dat we de boot op moesten (deze dreef mee voor noodgevallen..) niet voor veiligheid, maar om een goed zicht te hebben op de enorme Anaconda die daar lag te zonnen.. ik kon hem niet in zijn geheel zien, maar aan de dikte van zijn lichaam te zien was hij 5 m of langer..!! Ja en nu het water weer in zei de guide.. met in je achterhoofd dat deze dus ook enorm goed kan zwemmen en gewoon naast je zou kunnen zwemmen.. heel zachtjes, zonder een geluid te maken klim ik het water weer in. Met een plons had ik het idee dat hij gelijk op me af zou zwemmen.. maar wat een prachtig helder water zeg!! Minimaal 15 meter zicht, zo zou ik elke dag wel willen zwemmen!

Rondom Bonito zijn leuke zandwegen waar veel wildlife te zien is. We zien de Miereneter, Brazilaanse Tapier, veel struisvogels en nog wat andere vreemde vogels;) waarna we doorrijden naar het zuiden van het Pantanel.

In het zuiden is het gebied wat droger en zijn de wegen en bruggen (3 zandkorrels en een paar takken) na het hoogstaande water al hersteld (dit moeten ze na elk nat seizoen weer opnieuw doen). We kunnen een loop rijden van 300 km, het enige wat we tegen komen zijn een paar fazendas (boerderijen) dus slaan genoeg eten, water en benzine in. Onderweg komen we enorm veel wildlife tegen. Een enorme hoeveelheid aan verschillende vogels, zoveel dat ik ben gestopt met soorten en namen opzoeken. De Jabiru is een grote vogel, wel 1,5 meter hoog en spanwijdte van de vleugels is minimaal 3 meter. Bizar om te zien hoe die hier gewoon rondvliegt en loopt. Krokodillen zijn hier ook in een enorme hoeveelheid aanwezig! En onderweg moeten we oppassen voor overstekende Capivara’s, leuke beestjes!

We stoppen voor de nacht in het gebied van de Hyacinth Macaw, een blauwe papagaai in de hoop deze te zien. We zetten de auto net wat van de weg af onder een grote boom. Om ons heen zijn allelei pooltjes waar krokodillen in liggen te chillen, dus als we vannacht eruit moeten om te gaan plassen..hihi.. yes, even uitkijken. Wanneer we een potje aan het beach tennissen zijn horen we ineens een groot gekraai! Er vlogen zo twee Macaws de boom in boven ons, super mooi!! Wat een prachtige vogels en een mooie kleur blauw! Daarna eten koken voordat het donker wordt, want met al dat water zijn de muggen als eerste paraat! Wanneer we het eten op hebben en het donker is maken we ons bed op en komen er opeens twee felle oogjes uit de bosjes.. eerst even goed kijken dat het geen Jaguar is.. maar is gelukkig een vosje. We kijken nog een tijd naar de rondvliegende vuurvliegjes en gaan daarna naar bed! Morgen weer een dag vol avontuur.

We stoppen in het dorpje Porto da Manga, net na de ferry die ons naar de overkant van de rivier heeft gebracht, om te vragen of iemand met ons wil gaan Piranha vissen. Een aardige man verschijnt vanuit zijn houten huisje op palen en gaat opzoek naar zijn hengel en aas. We pakken onze hengel en hij neemt ons mee naar zijn boot. We varen eerst langs de oevers van de snel stroomende rivier om nog meer dieren te kunnen zien. We spotten de Giant Otter, deze otter leeft alleen in het Pantanel en kan wel tot 2 meter groot worden.

Na een paar uur gooien we de hengel uit en wachten we tot de Piranha’s bijten.. echt na twee minuten allebei al gelijk beet. Ze hebben beste kracht, dus je moet goed je best doen om ze binnen te halen. Wanneer je ze probeert van de haak af te halen hoor je de kracht van de kaken erg goed. Wat een tanden!! Ik was aan het proberen er een af te halen, maar Dinaldo zei gelijk geef maar en liet zijn pink zien, waar hij al een keer in gebeten is.. oeps! We vissen trouwens met levend beet en stukjes kleine slang visjes ofzo.. na een half uur hebben we 5 Piranha’s gevangen en varen we terug naar zijn huis. Intussen zijn zijn vrouw en zoontje thuis en willen voor ons de Piranha’s klaar maken. Dinaldo maakt de vissen schoon.. en wij kijken toe;)

Het eten was heerlijk!! Ze vroeg hoe we ze wilden hebben, dus ik zei gelijk wat is het beste? We kregen de Piranha’s gekookt in een pan met heerlijke boullion, met rijst, een dikke groenten saus en een verse jus van Caju vrucht (dit is de vrucht van de cashew noot). Tijdens het eten nog heerlijk zitten kletsen in het Portugees.. hihi dit is wel echt veel lastiger dan het spaans, maar beetje bij beetje kwamen we er wel! Na de heerlijke lunch hebben we afscheid genomen en zijn we de weg afgereden weer terug naar het tankstation waar we gestart zijn, om een nacht te slapen en daarna door te rijden naar het noorden!

Wow! We hebben de Red Macaw, de Hyacint Macaw al gezien en op weg naar het noorden van het pantanel (of vier dagen met de boot over de rivier 4000 euro, of 1000 km omrijden) zien we veel Blue Macaw vliegen en langs de weg zitten!! Wat gaaf. Nu hebben we ze allemaal gezien! We rijden over verharde, maar ook over onverharde wegen en zien nog steeds veel wildlife en prachtige natuur.

Voordat we in het noorden het Pantanel binnen rijden, slaan we weer vanalles in. De weg er naar toe is 150 km lang onverhard en er is niets te vinden. Alleen maar grond, water, groen en dieren, ow ja en bruggen (houten planken)! Dit is een weg met de meeste bruggen ter wereld, de Transpantaneira highway, staat zelfs in het Guiness book of records. We komen nog langs een paar dorpjes en een tankstation waar we de nacht doorbrengen en voor de laatste keer tanken.

We hebben al veel van de dieren die hier te vinden zijn gezien in het zuiden, maar het blijft leuk om te zoeken en ze te zien. We rijden in een paar uur naar het zuidelijkste puntje van de weg naar Porto Jofre (niet echt een dorp te noemen, heeft een paar lodges en een aanleg plaats voor alle bootjes). We zijn hier voor de jaguar en als we de guides hier mogen geloven gaan we ze zien. Het is het perfecte seizoen en ze hebben ze de afgelopen dagen ook gezien. We mogen kamperen bij de lodge van het Jaguar Camp en horen dat we gelijk ‘s middags mee kunnen met de eerste tour en dan morgenochtend nog een keer. We kunnen niet wachten!!

We zitten met nog 4 mensen in de boot en zijn allemaal vol spanning of we ze gaan zien! Wanneer we een kwartier gevaren hebben stopt de boot en de captain wijst naar de oever, het is een familie otter.. ook heel leuk om te zien, maar die hebben we nu wel gezien (en die maken een herrie!! Krijsen gewoon) hihi we zijn hier voor de jaguar!! Bizar dat het zien van zulke andere prachtige dieren dan even aan de kant gezet wordt.. Nadat we de ene na de andere bocht van de rivier door varen horen we dat de boot opeens op volle snelheid aan gaat en scheuren we door de rivier als in een achtervolging in een film!! Dan komen we op een plek met verschillende stranden langs de kant en zien we andere boten liggen met mensen die wijzen naar de kant.. en ja!! Daar zit er één!! Heerlijk van de zon te genieten!! We hebben een uur liggen kijken, hij liep van de een naar de andere kant, is van het ene strand naar het andere strand gezwommen en heeft een poging gedaan om een Capivara te vangen.. onze dag kon niet meer stuk!!

Na deze super ervaring zijn we nog een heel stuk door de rivier opgevaren en hebben we er nog drie gezien!! Wat een dag! Tegen zonsondergang vaarden we terug naar het kamp, avondeten, slapen en de volgende ochtend om half 6 weer in de boot om nog meer jaguars te spotten. In totaal hebben we er 7 gezien!! Wat een ervaring om oog in oog te staan met z’n prachtig beest!!

We rijden dezelfde middag nog terug naar het tankstation aan het begin van de weg en we komen aan als het donker wordt. De volgende ochtend vroeg ben ik Martijn kwijt en zit die al aan de koffie en heerlijk te spelen met de puppy’s van de borracharia (een banden reperateur langs de weg). We kwamen daar de gehele dag ook niet meer weg. Zondag is Churrasco dag en hij heeft ons uitgenodigd om met zijn familie (super lieve mensen) mee te eten! We blijven de hele dag, hebben zelfs nog achter de kippen aangezeten.. hihi. Deze moesten met zijn dochters mee. Hij heeft hier een hele boerderij, er lopen ook varkentjes rond, super veel kippen, hanen en kuikens en honden en katten. En vooral de puppy’s, zo schattig!!!

We slapen nog een nacht bij het tankstation, nemen afscheid en gaan op weg naar Colombia waar Nicky en Julian over een maand zijn. Wij hebben zeker nog een maand nodig om er te komen, want het is nog z’n 6000 km rijden. Nu eerst door Bolivia, dan door Peru, Ecuador en dan Colombia.