Ondertussen zijn we in Rio de Janeiro aangekomen en hebben we de auto kunnen parkeren op een parkeerterrein naast Praia Vermelha (het rode strand). In onze achtertuin hebben we Pão de Açúcar (de Sugarloaf mountain) en in onze voortuin Corcovado met Cristo Redentor (Christ the Redeemer). Die nu in de avond prachtig verlicht is op de berg.

We hebben vandaag het strand Copacabana bezocht. Dit beroemde enorm uitgerekte strand is prachtig, maar ontzettend toeristisch en niet het mooiste strand van Brazilië. We zijn onderweg al veel mooiere stranden tegen gekomen. Maar wel super leuk om over de boulevard te wandelen en alle barretjes etc. te zien. Ze verkopen hier overal Caipirinha, een cocktail van citroen, suiker en cachaça (likeur). Erg lekker! We hebben er een geproefd in Porto Alegre, je drinkt het weg als limonade.. dus met de zon toch maar even voorzichtig doen.. hihi anders kunnen we de auto niet meer vinden..

Het uitzicht over Rio is wel echt super mooi! Okee er staan veel gebouwen, maar daarom heen mooie heuvels.. voor ons zijn het al snel bergen. Super veel groen, echt een plaatje! We hebben de afgelopen dagen ook al verschillende hikes gemaakt de heuvels op, vooral een hike om met de beroemdse steen op de foto te gaan. Dit is net z’n steen als we in Noorwegen al hebben gezien, maar dit is toch weer een andere achtergrond. We hadden alleen niet in de gaten dat het een vakantiedag in Brazilië was.. dus toen we boven waren stond er een rij.. pff niet normaal!! Elke keer als we dachten okee nu gaan we weg, dan liepen we weer een stuk.. einde van het verhaal: we hebben drie uur in de rij gestaan!! Maar goed super leuk om te zien hoe iedereen zich op de foto laat zetten en ook echt nog geen idee heeft van hoe haar of zijn pose moet zijn, dus eerst drie minuten gaat staan denken.. juist frustrerend soms.. maar goed de foto hebben we en de uitzichten onderweg waren ook erg mooi! Helemaal onze parkeerplaats.. we kwamen in de favela aanrijden en gelijk kwam er een motor mannetje naar ons toe en had wel een mooi plekje voor ons.. 4×4? Yes 4×4.. okee kom maar mee.. oeps dit was de meest stijle weg, nou ja zeg maar pad die we ooit hebben gezien! Super smal en super stijl, je wilde echt niet stil vallen, dus toeterend naar boven met het mannetje op de motor voorop. En ja het was een prachtige plek! We hoefden de helft van de hike nog maar te lopen, haha hij heeft ons bijna helemaal naar boven geholpen. We hadden een prachtig uitzicht tussen de huisjes door in de favela naar beneden, erg bijzonder! En ja, daarna moesten we zelf natuurlijk nog naar beneden, eerst ergens proberen te draaien.. een paar hartkloppingen verder waren we weer heel beneden, na een prachtige hike! We eten nog wat langs de weg in een vis restaurant, de specialiteiten liggen hier bij vis van de dag en dan vooral gefrituurde vis, heerlijk! Overal langs de weg hier aan de kust kun je vis kopen, hier hingen vooral veel krabben vanuit de mangrove, die hebben hele harige poten..

Dan moeten we echt terug komen op ons laatste stukje van het vorige verhaal. Wat een verschil met nu! We hebben tot nu toe alleen maar hele positieve ervaringen met Brazilië. Wat een verschil met hoe de media naar het land kijkt en nu we er zelf zijn. Okee, we zijn nog niet weg, we zijn zeker nog een maand hier, maar tot nu toe en door al deze mooie ervaringen kan niets dat eigenlijk meer veranderen! Wat een prachtig land, enorm lieve mensen, overal bij willen helpen, badkamers ter beschikking willen stellen voor een douche, eten willen delen, overal mee willen helpen zo lief!!

Dat begon bij ons natuurlijk direct al in Porto Alegre. Maura en Diogo hebben ons super goed opgevangen in hun prachtige stad. We hebben een eigen appartement in Porto Alegre, super lieve vrienden, een heel goed gezelschap, hele goede guides! Ze hebben ons vele mooie plaatsen in en rond de stad laten zien. Veel verteld, maar ons vooral veel laten ervaren! Zo hebben we de eerste dag van het weekend door gebracht in Bento Gonçalves dit is een dorpje met vele Italiaanse invloeden. Zo hebben we hier heerlijk italiaans gegeten in Braziliaanse stijl, ze zetten de basis als sla, polenta en kleine hapjes op tafel en komen daarna steeds langs met allerlei verschillende pasta’s en vlees. Je zegt dan of je er iets van wilt hebben of niet, zo leuk! En daarna een typisch Braziliaans toetje van hele kleine balletjes in een saus van rode wijn met vanille pudding, heerlijk!!

Daarna bezoeken we verschillende boerderijen, de een met vers gemaakt brood, de andere met hoe Herba Mate gemaakt wordt. Ik geloof dat ik dit al uitgelegd had in Argentinië, maar dit is gemalen kruiden tot poeder in een soort houten beker, waar heet water bij gaat en je dan met een speciaal rietje uit drinkt. Een beetje tussen thee en koffie in. Het lijkt op thee, maar er zit veel caffeine in. Veel mensen in Argentinië, Uruguay en dus ook in Brazilië drinken het. Je moet wel steeds water bij vullen, dus neem je je beker met Mate mee, dan heb je ook altijd een grote thermosfles bij met heet water. Eén iemand vult steeds de beker weer met water en geeft dan de beker door, iedereen in de groep drinkt uit dezelfde beker en je moet de beker steeds eerst leeg drinken voor een ander eruit drinkt. Wil je het volgende rondje niet meer meedrinken dan geef je de lege beker terug en zeg je dankjewel (obrigada/o in Portugees). In het Italiaanse dorp zijn ook veel druiven velden te vinden, waar heerlijke Braziliaanse wijnen van worden gemaakt. We hebben als afsluiter van de dag een sparkling wine geprobeerd, erg lekker!

De volgende dag, de zondag zijn we net als de meeste bewoners in Porto Alegre gaan genieten van het prachtige weer in het park, natuurlijk met heerlijke Mate en Diogo had er nu een stukje gember in gedaan, helemaal lekker! En hebben we over de markt gelopen en op zondag is het traditioneel Churrasco dag! En dat vinden wij helemaal niet erg! We bezoeken een restaurant waar ze dit verkopen. Churrasco is vlees op een spit. Je gaat zitten, krijgt weer de basis zoals sla, polenta, groenten op tafel en dan lopen er een stuk of 15 obers rond met allerlei soorten vlees op de spit. De één loopt met worstjes, de andere met malse stukken vlees, weer een andere heeft spek, maar ook met kippen harten.. we hebben geproefd en het is niet vies, maar het idee.. en nog voor je je eerste stuk vlees op hebt komt er al weer een ander, zo leuk! Je kunt het stukje wat je wilt hebben aanwijzen en de ober snijdt het er voor je af. Het is allemaal onbeperkt, dus je eet genoeg voor de hele dag!!

Door de week zijn Maura en Diogo gewoon aan het werk en vermaken wij ons in de stad of in het appartement om lekker te chillen of om foto’s etc. uit te zoeken. Ik wilde graag naar Aladdin the movie, is hier wel in het Portugees, maar nog steeds erg leuk! Ik ken de tekst in het Nederlands toch wel uit mijn hoofd.. hihi een beetje vaak de film gekeken. We kopen Havaianas en doen alvast inkopen voor als we weer met de auto verder gaan. Elke avond proberen we met zijn vieren te eten, ergens te eten of maken we eten voor elkaar. We hebben een paar keer Nederlandse pot gekookt met hutspot, hachee, andijvie stamppot en appelflappen. Was af en toe even zoeken naar de ingrediënten, maar de winkel tegenover het appartement is zo groot als een groothandel en ze hebben er meer dan in een supermarkt die ik ooit gezien heb.. Diogo en Maura laten ons alles proeven, van zoete tot zoute hapjes! Zo lekker allemaal en nu we zelf weer onderweg zijn komen we alles overal tegen en weten we wat het is en kunnen we het zelf kopen. Na het eten spelen we spelletjes en kletsen we veel, super gezellig!

Het laatste weekend in Porto Alegre brengen we een bezoek aan Gramado en Canela, in deze dorpen zijn veel Duitse invloeden te vinden. Na de Tweede Wereld Oorlog zijn veel mensen uit Europa naar het zuiden van Brazilië gegaan, ook Nederlandse invloeden komen we tegen. Het lijkt wel of we in een Duits-/ Oostenrijksdorp lopen. Erg leuk om allemaal te zien en nooit geweten! We lunchen in een Buffet Livre restaurant, buffet restaurant waar je per kilo kan eten of vrij, dus onbeperkt. De kwaliteit van eten ligt hier heel hoog, erg goed eten! We komen deze vorm van eten veel tegen in Brazilië, onderweg eten we er verschillende keren. Het kost soms namelijk maar 3 tot 8 euro ligt eraan of je een vlees of vis buffet hebt.. maar voor dat geld kunnen we bijna geen boodschappen doen. Vandaag ook in Rio, we hebben sushi buffet livre gegeten.. sushi zoveel je wilt voor 8 euro per persoon.. erg lekkere sushi. Je zou zeggen sushi in Rio? Natuurlijk hebben ze het overal op de wereld, maar in Brazilië en dan vooral in São Paulo wonen naast Japan de meeste Japanners.. wisten we ook niet, maar afgelopen week geleerd.

Na Porto Alegre, zijn we richting Torres gereden, een plaats aan de kust, waar Diogo en Maura nog een appartement hebben. Hier hebben we ook gebruik van mogen maken en het voelde alsof we een weekendje weg zijn geweest.. even uit de auto! Niet dat we het zat zijn hoor, want het was gewoon weer gek om in een kamer te slapen.. de 1,5 week in Porto Alegre was ook even wennen uit de auto, maar wel lekker. We hebben trouwens alle belangrijke spullen in het appartement in Porto Alegre gelaten, want ook een vriend van Maura en Diogo vertelden een verhaal over carjacking en berovingen met guns.. dat we toch voor de safe optie gekozen hebben, omdat we op de terug weg toch weer langs gaan. Natuurlijk heb ik wel mijn camera mee, daar kan ik niet zonder;) maar mocht er nu iets gebeuren hebben ze alleen de auto en niet alles waarmee we nog verder kunnen reizen! Als we nu terug kijken naar de weken reizen in Brazilië hadden we best alles mee kunnen nemen hoor.. we hebben er gelukkig nog niets zelf van gemerkt. Wel om ons heen zien we van alles gebeuren.. laatst reed er een spookrijder op een motor op ons af, met een politie auto erachteraan met agenten met een zwaar geweer gericht op de motorrijder. Ook worden hier controles gehouden, waarbij de politie klaar staat met een pistool in hun hand.. diverse transporten worden hier heel zwaar bewaakt.. het is toch allemaal even wat anders dan in Nederland.

De natuur hier is echt prachtig! Van adembenemende canyons, tot watervallen, tot bergen, tot stranden!! Wauw!! Hoe meer we naar het noorden rijden hoe tropischer de planten worden en hoe mooier de stranden. Elke keer denken we weer, nu kunnen ze niet meer mooier worden, maar toch wel. We dachten dat we hier wel overal veilig op campings moesten overnachten, maar voor als nog hebben we alle keren of wildcamping gedaan of in de stad zoals in São Paulo in een parkeergarage en nu in Rio op een betaald parkeer terrein (kosten 2 euro per 24 uur, nog geen goedkoper hotel gevonden;)) en op het eiland Florianópolis hebben we heel lief bij mensen in de tuin mogen staan, is normaal een parkeer terrein in het hoogseizoen met een douche erbij. Strand 50 m verder, dus zwemmen, douchen en naar bed. Ow ja en benzine stations langs de grote weg hebben ook super veel faciliteiten, gratis gebruik van douche en nog luxe ook en schoon! En daar kunnen we ook veilig in de auto slapen. Soms wel spannend hoor als we ergens aan het wildcampen zijn, als we iets horen, je weet het nooit.. dus soms een gebroken nacht;) hihi avontuur.. avontuur.. 1 keer vertrouwden we het echt niet en zijn naar een andere plek gereden.

Nu in Rio zijn we omringd door veel militaire gebouwen en er loopt hier veel beveiliging en politie rond op de plaats waar we staan. Toch is er in de stad weinig te zien en te voelen van de criminaliteit. Nu lopen we er ook niet bij alsof we veel hebben.. haha reiskleding, haar gewoon een week niet wassen (nee gekkigheid, gewoon goed over je schouder blijven kijken) en niks opzicht bij je dragen.. dus camera neem ik naar sommigen plaatsen niet mee, maar één telefoon wel.. dus nu heel benieuwd naar hoe de rest van Rio zal zijn.