We zijn 204 dagen onderweg en met al meer dan 19000 km op de teller, zijn we bijna op de helft van Zuid-Amerika. We zijn inmiddels in Brazilië aangekomen, in de stad Porto Alegre waar we in een appartement van vrienden mogen verblijven. Ze hebben twee appartementen, één voor zichzelf en één voor familie en vrienden als ze op bezoek komen. Zo super lief dat wij er gebruik van mogen maken! En we mogen zolang blijven als we willen;)

Mendoza in Argentinië is een prachtige wijnstreek. We bezoeken verschillende bodega’s, bij één hebben we gereserveerd voor een proeverij met een 6 gangen lunch. De bodega is een leuk oud huis met een groot overdekt terras. We worden welkom geheten en naar onze tafel gebracht, daarna werd uitgelegd hoe de bodega is ontstaan en van welke familie deze is. We krijgen vooraf wat brood om een goede bodem te leggen voor de verschillende wijnen. We starten met rosé en eindigen met een stevige reserva. Ondertussen blijven ze maar bij schenken en laten ze de flessen op tafel staan.. het is maar goed dat we één drink arrangement genomen hebben, want een van ons moet nog rijden.. we krijgen ondertussen allerlei lekkere gerechten zoals maïs puree, een empanada en het hoofdgerecht was toch wel het hoogte punt.. een stuk vlees!! Niet normaal, dat we dat weg gekregen hebben.. maar het was super lekker! Na het toetje slaan we nog wat wijn in (2 euro per normale – 5 euro voor de reserva voor een fles..) en betalen we de luch.. totaal 45 euro.. heel goed gegeten en onbeprekt goede wijn..hmm!! We rijden nog een stuk naar de Canyon waar we de nacht door brengen aan het stuwmeer.

Online had ik super leuke termas gezien in Cacheuta, waar we de volgende dag naar toe zijn gegaan. Een dag Termas, een buffet lunch met allerlei specialiteiten uit Argentinië en een massage van een uur, heerlijk een dagje relaxen! De ligging is prachtig, we keken vanuit de baden zo uit in de Canyon. Elk bad was een paar graden warmer, dus begon het ene bad koud te worden sprongen we gewoon in de andere. Na twee uur hadden we het hele rondje gehad en konden we lekker kliederen met modder en genieten van de massage!! De lunch was heerlijk, natuurlijk wilden we alles proberen en zaten we ook echt vol hihi.. dan maar even een tijdje relaxen in het zonnetje en daarna het rondje nog een keer volgen.

Omdat we de auto in Chili gekocht hebben, kunnen met de auto 180 dagen uit Chili blijven, maar daarna moet hij het land weer in. Ze zijn bang dat ze anders alle auto’s kwijt raken ofzo.. nee geen idee. Maar goed 180 dagen zijn eigenlijk prima, maar omdat we nu toch dicht bij de grens zitten en we ook nog wat boodschappen willen uit Chili, gaan we de grens nog even over om weer nieuw dagen op te halen. We rijden de grens over door het Andes gebergte via de Passo. Deze Passo, de pas gaat over 3800 meter heen, dus we rijden helemaal omhoog. Een erg leuke zandweg.. met veel bochten. Boven de 3700 meter lag nog wat sneeuw. De grens is hier even zoeken, nou ja de grens niet, die is op de top, maar de douane.. we zijn niet echt Argentinië uit gegaan en we rijden al in Chili. Na een tijdje komt er een groot gebouw in beeld en vermoeden we dat dat de grens is.. we zetten de auto neer en lopen via een paar deuren naar binnen, waar verschillende balies te vinden zijn.. maar welke moeten we nu hebben.. we zijn de grens al 7 keer over geweest, maar elke keer is het weer anders en deze is wel erg groot. Niets staat heel duidelijk aangegeven.. Er wordt gezwaaid naar ons en gaan eerst Chili binnen met de stempel ‘entrada Chili’ en daarna gaan we Argentinië uit.. geen stempel, is niet nodig vertelden ze.. okee. Daarna naar de Aduana en deze keer kwam de hond uit de kast, want ze hadden geen zin om heel de auto leeg te halen geloof ik. We deden de klep open en het was Perro! Okee, prima.. Altijd weer even spannend, wat gaan ze goed vinden en wat niet.. we treffen al vroeg tijdig voorzorgsmaatregelen zoals geen groente, fruit, vlees etc. En halen alle spullen te voorschijn, want alles ligt namelijk verstopt door heel de auto. Ik was de lens van de camera vergeten uit de waterdichte zak te halen, dus oew.. spannend wat zou er in zitten!! Waarschijnlijk dacht die man, yes beet! Maar helaas toen kwam er een camera lens uit hihi… We pakken alles weer in en rijden met alle papieren weer verzameld Chili in en joepie! Morgen weer terug! Gelukkig is Argentinië veel minder streng dan Chili met controle.. ze hebben wel ons papier afgepakt voor de 180 dagen, toen we weer Argentinië in reden.. gelukkig hadden we hem meerdere keren gekopieerd en net gedaan dat de kopie het origineel was.. dus we hebben hem nog steeds;) soms is het even handig zijn, na 7 keer de grens over wordt je een beetje handig.

We crossen van west naar oost heel Argentinië door om Buenos Aires te bezoeken. Onderweg is er niet veel bijzonders te zien, het is veel platteland met landbouw. Tja, we zijn nu toch wel erg verwend met alle mooie landschappen in de rest van Argentinië. Daarom rijden we veel op deze dagen, zodat we tijd kunnen besparen. In Buenos Aires hebben we een slaapplaats gevonden op een parkeerterrein naast een park in een nieuwe wijk. Veel overlanders staan hier en moet erg veilig zijn. We lopen vanaf die plek binnen 10 minuten het centrum in en daarna dus zo ons bed. We zien dat er nog meer campers staan en gaan met een gerust hart slapen. De volgende ochtend, tijdens het maken van het ontbijt komt er een andere traveler naar ons toe, een Franse jongen. Hij en zijn vriendin reizen ook al voor een lange tijd en staan hier al twee nachten. Het is er veilig en rustig, goed om te horen!

We bezoeken de stad, de breedste straat ter wereld, het Evita museum, de begraafplaats met het graf van Evita, de oude wijken en de nieuwe wijken, we bezoeken de oude antiek fair en genieten vollop van het eten! Wat een heerlijk eten voor bijna niets.. zo bizar! De begraafplaats is trouwens we scary hoor.. nu zijn ze dat allemaal, maar hier liggen de mensen boven de grond in een groot gebouw. De kisten liggen op planken als in een soort kast en die kun je zo zien liggen. Omdat de begraafplaats al heel oud is en de graven dus ook, staan sommigen deuren open of zijn de ramen kapot.. je staat dus op aanraak afstand van een paar kisten die soms half open zijn… erg bijzonder.. Soms loopt er een zwarte kat rond en kraken er een paar deuren.. net een griezelfilm..

De stad staat bekend om zijn Tango dansen, deze dans komt hier vandaan.. nou.. dat moeten we dan geprobeerd hebben. Samen met het Franse koppel spreken we af in een van de milonga, dit is een oud pakhuis met een dansvloer, waar veel mensen vanuit de stad in de late uurtjes de tango komen dansen. We krijgen eerst een uur les en daarna kunnen we zelf nog wat dansen en is het wachten op de pro’s. We bestellen bier en een pizza en genieten van de prachtige dansstijl die de koppels op de dansvloer uitvoeren. Rond een uur of één ‘s nachts (voelde echt super veilig!) lopen we met zijn vieren door de stad terug (6 km) naar de auto’s en vallen we moe in slaap. We slapen uit en nemen afscheid, we waren van plan om twee dagen in BA te blijven, maar zijn nu vier dagen gebleven. Wat een prachtige stad!

Vandaag rijden we de grens over naar Uruguay. We hebben echt geen idee van wat we in Uruguay gaan zien of kunnen verwachten. We rijden eerst nog een stuk omhoog door Argentinië om naar de grens te rijden. Tussen Argentinië en Uruguay ligt een groot stuk rivier. De grens is dan ook een grote brug. Even wordt er moeilijk gedaan over het invullen van een papier om de auto Uruguay mee in te nemen, maar daarna zijn we binnen vijf minuten de grens over en rijden we de stad Mercedes in om aan de rivier een plaats te vinden om te slapen.

Uruguay is een beetje heuvelig, heeft veel landbouw en een lange kustlijn. Heeft een beetje wat weg van een mix van de Nederlandse landbouw, Belgische kust en het heuvelige Frankrijk.. een prachtig land! Omdat het hier nu herfst is en winter wordt, zijn de kustplaatsen bijna allemaal verlaten en hebben we de stranden voor ons zelf. Voor hier is 20-25 graden bijna winter, maar voor ons toch wel zomer.. vooral na het wat koudere weer in het zuiden.

We rijden door prachtige coloniaanse dorpjes waar de Portugezen en de spanjaarden hun sporen hebben na gelaten. We kunnen heel veilig overal parkeren om te slapen, een heel veilig land. We vinden dan ook prachtige strandplaatsen om te slapen. In Montevideo hebben we onze personal guide! Hier ontmoeten we David weer, we hebben hem eerder ontmoet bij de Orca’s in Argentinië. Hier raakten we aan de praat en nodige hij ons uit om in Montevideo langs te komen. Hij heeft een hele planning voor ons om de stad te zien en mogen bij zijn vriendin in de wat rustigere wijk van de stad slapen. Een prachtig huis, net een straat van het strand af! Een super lieve meid, die voor een lange tijd in Italië heeft gewoond en veel gereisd heeft. We kunnen de was doen, douchen en even heerlijk in een bed slapen (en toch is dat weer wennen, omdat we nu zo aan de auto gewend zijn). We gaan verschillende keren uit eten, zoals bij de best Fisherman. Deze vangen elke dag verse vis en ‘s middags en ‘s avonds kun je dat kopen. We eten Miniaturas, een soort kibbelingen, erg lekker! Van de stad zien we het oude en het nieuwe deel, we komen op plaatsen die we zelf nooit hadden gevonden en genieten even van het stadse strand in de zon. Een prachtige paar dagen! Muchas Gracias David y Gabriela para todos!!

We rijden daarna verder de kust af richting Brazilië. We komen over verschillende bijzonder ontworpen bruggen. Eén met een rotonde in het midden en een met heuvels, erg leuk! Hoe dichter we bij Brazilië komen en hoe verder we van de steden in Uruguay weg rijden, hoe kleiner de huizen worden, hoe meer natuur en de wegen zijn alleen nog maar offroad. Dit laat zien dat de oostkant van Uruguay meer platteland is en wat vrijer woont. Ook bezoeken we nog een klein national park aan de kust, waar we een nacht geslapen hebben op een prachtige plek aan het strand. We dachten dat dit prima was, maar blijkbaar hadden we ons moeten registreren.. was niet heel duidelijk aangegeven. ‘s ochtends om 7 uur stond er dus een man in militaire kleding op ons raampje te kloppen.. schrikken natuurlijk wakker.. maar alles was prima, hij wilde alleen even zien wat en wie er in de auto lagen.

Nu zijn we heel benieuwd naar Brazilië wat nog maar een half uurtje verwijderd van ons vandaan ligt.. We hebben altijd het idee gehad dat Brazilië eng en gevaarlijk is.. alleen maar door de berichten die je hoort op het nieuws, in de krant.. of van mensen die zeggen, nee daar moet je niet heen gaan met een auto.. veel te gevaarlijk.. Maar goed dat zegt niet alles over een land, dus dat willen we zelf gaan zien of het echt zo is. Natuurlijk is het oppassen en ligt de criminaliteit veel hoger, maar meestal is dit een klein percentage en verkeerde moment verkeerde plaats. We zullen onze slaapplaatsen zorgvuldig moeten gaan kiezen en zelfs gaan slapen op campings. Toch zijn we wat zenuwachtig (gezonde spanning), maar eerst gaan we op bezoek bij vrienden in Porto Alegre, deze stad ligt z’n 5 uren van de grens vandaan. Super veel zin in!