Op het vliegveld krijgen we de sleutel voor onze gehuurde auto. We hebben afgesproken de goedkoopste auto steeds te huren, omdat die kosten toch al aardig hoog liggen. Terwijl we zoeken op internet is de Camaro maar een klein beetje duurder dan de goedkoopste auto die we wilden huren.. en als je dan toch al eens in die auto hebt willen rijden, dan mogen we deze keer voor een iets duurdere auto kiezen. Wanneer we richting de auto lopen, zien we dat we een knal gele mee krijgen.. hihi niemand wil deze zeker huren, vandaar dat hij zo goedkoop is. Ik moet zeggen dat de kleur snel gewend is. Je hoeft in elk geval niet op het parkeerterrein bij de Walmart te zoeken waar je ook alweer je auto gelaten hebt. Het gaat ook niet om de kleur, maar om de functionaliteit toch? We gaan er mee naar de woestijn, is toch veel handiger dan een 4×4? En met een beetje proppen passen alle tassen er net in! Hihi nee handig is hij niet bepaald, maar wel een super gave auto om in te rijden!!

We rijden de eerste dag direct door richting het Joshua Tree Nationalpark. Het regent de komende twee dagen in San Diego, ze geven zelfs noodweer op, de enige dagen regen in het hele jaar.
Wanneer we in de woestijn aankomen is het prachtig weer, we kunnen alle nachten op de campings van het national park doorbrengen en omdat de Shutdown is, mag dit nog gratis ook. Ook entree hoeven we niet te betalen.

Het Joshua Tree Nationalpark is prachtig en bestaat uit twee woestijnen, de Colorado desert en de Mojave desert. We lopen verschillende hikes van een paar uur en komen zo bij een verlaten oase van palmbomen, oude mijnen en lopen we door prachtige valleien van rotsformaties met veel verschillende vegetatie. Het lijkt of we in het wilde westen terrecht zijn gekomen. Af en toe blaast er ook wat wind langs en zie je zo’n bosje rollen over de zandvlakte. We genieten van de totale stilte en de heerlijke zon die op onze rug schijnt. Het is nu best fris in de woestijn.. en vooral nu we vanaf Hawaii komen, het is hier rond de 7 a 15 graden en ‘s nachts koelt het helemaal erg af.. koude neus in de tent.

Op de campings was het wie het eerst komt, heeft een plekje. De laatste nacht was het weekend en waarschijnlijk doordat het gratis was door de shutdown waren alle campings vol. We zijn alle campings langs gereden, maar konden nergens wat vinden. De enige camping die nog over was, was de camping voor groepen. Er stond een duidelijk bord met, alleen gereserveerde plaatsen.. we rijden het terrein op en zien direct een mooie plek voor de auto en waar we de tent neer kunnen zetten. We hebben de tent net neergezet en er komt een vrouw naar ons toe en ze vraagt of we lid zijn van de klimclub.. ehm nee.. okee, we raakten aan de praat en vertelden dat we uit Nederland komen. Ze vond het allemaal super leuk en we mochten blijven. Misschien dat we de auto moesten verplaatsen als de klimgroep terug kwam van de stad.. mocht er plaats te kort zijn. Natuurlijk, doen we. Terwijl wij aan het eten begonnen, kwam de groep terug en iedereen stelde zich voor en we werden meteen geaccepteerd in de groep. Een super gezellige avond rond het kampvuur en veel gepraat over klimmen. We worden dan ook uitgenodigd door super lieve mensen om mee te gaan klimmen de volgende dag! Yes! Dat willen we wel. We zetten onze plannen voor de volgende dag opzij en gaan mee de woestijn in om te klimmen. Joshua Tree national park is namelijk een van de beste plaatsen om te klimmen.

We mogen reserve klimharnassen lenen en klimschoenen. Poeh! Wat kunnen deze mensen klimmen zeg! Een van hen heeft zelfs de stijle wand in het yosamite national park beklommen.. echt te bizar! Ze leren ons de tips en trucs en aan het begin van de middag klimmen we beiden een 5.10 baan, dit is best al voor gevorderden. Ik denk dat we weer een nieuwe hobby hebben gevonden!! We nemen halverwege de middag afscheid en spreken nog met twee vrienden af uit de groep, die in San Diego wonen, om de laatste avond ergens wat te gaan eten. Super leuk!

We rijden verder de Mojave woestijn in en zoeken een plekje voor de tent. Volgens de app moet er ergens een dirtroad zijn waar we aan het einde van die weg de tent mogen neerzetten. Jaja, de Camaro rijdt ook offroad.. hihi.. na wat gebroken nachten door de kou, bereiden we ons nu voor op een koude nacht en kleden ons goed aan. Koud hadden we het niet, maar om 4 uur zaten we toch klaar wakker in de auto, omdat er een enorme storm, alleen wind, over onze tent heen ging. We moesten de tent in de auto gooien, want anders zou hij het niet overleven.. we waaien nog net niet met auto en al weg.. we hebben toch nog een paar uur kunnen slapen in de auto.. niet heel comfortabel, maar goed de slaap hadden we te pakken.

We worden wakker van de zonsopkomst die direct door de vooruit lekker warm aanvoelt. We rijden een gedeelte van de route 66 en trekken verder de woestijn in. We beklimmen enorme zandduinen en bekijken een oud trein station waar nog steeds treinen langs komen. Twee Amerikaanse oudere mannen kwamen hier om de treinen te fotograferen en vertelden dat ze tot wel 5 mile lang konden zijn, dat is gewoon 7,5 km.. dat is pas een trein.. We maken een praatje met een fietser die voorbij komt. Een Engelsman die California op de fiets bezoekt.. respect hoor! Bizar wat hij allemaal al gefiets heeft. Zo komen we overal onderweg mensen tegen, waar we een praatje mee maken. We komen achter leuke plaatsen, mooie routes en verschillenden nodigen ons uit voor een slaapplaats en tour in hun woon gebied. We wisselen gegevens uit en komen zeker een keer langs.

Na de woestijn is het weer tijd om terug te keren richting de stad. We rijden via Los Angeles terug langs de kust naar San Diego. Los Angeles zijn we al een keer geweest, maar zijn toch nog even langs de Hollywoodletters en de walk of fame gereden. We eindigen in Los Angeles bij de schietclub. We huren verschillende guns en leren ze te gebruiken. Het is een erg bijzondere ervaring, elke keer weer. Het idee dat je in een ruimte staat waar iedereen een pistool of geweer vast heeft. Toch best spannend. Een goede ervaring om te weten hoe alles werkt ter zelfverdediging mochten we het ooit nodig hebben.. hoop het niet, maar je weet het nooit. Vol met adrenaline rijden we naar een motel vlakbij lake Elsenor en maken we plannen voor de laatste dag.

We hebben alle tassen alweer gepakt en netjes in de auto gelegd, want zo kan precies de kap open en konden we zoals iedereen hier doet, heerlijk over de boulevard rijden met een blitse car.. yep.. niet echt ons ding, maar was voor een dagje leuk! Highway 101 komt door allerlei leuke wijken, dorpen. Elk dorp heeft de surferssfeer en heeft vele winkeltjes en restaurants. Tegen zonsondergang rijden we naar La Jolla cove en bekijken daar de zeehonden met puppy’s en de zonsondergang. Ik was zo enthousiast om de zeehondjes te zien, dat ik niet in de gaten had dat de trap glad was en glijd 6 treden naar beneden.. zeer been en mijn hand ligt open, maar goed komt wel weer goed.

We hadden om half 7 afgesproken met Courtney en Zack in een Mexicaans restaurant en sluiten hiermee de super leuke week af in en rond San Diego. We eten de lekkerste burrito die ik tot nu toe gegeten heb en we kletsen lang door en vinden het erg om afscheid van elkaar te nemen. We gaan elkaar zeker nog een keer zien! Nu op naar het vliegveld, want onze volgende bestemming is Miami, met een overstap op Houston in Texas.