Big Island is het grootste eiland van de Hawaiianislands. Dit eiland heet officieel Hawaii, maar om vergissingen te voorkomen noemen ze het eiland, Big Island. Het eiland bestaat uit verschillende vulkanen en door de uitbarstingen wordt het eiland ook steeds een stukje groter.

We hebben ook op dit eiland een auto gehuurd, want zonder auto kom je hier nergens. Er gaan wel bussen, maar heel zelden en alleen maar naar de steden. We halen onze auto op en zien dat ze ons een gratis update hebben gegeven naar de Nissan Rogue. We hadden een Chevrolet Spark of similar besproken.. beter!! Ook fijner om een hoge auto te hebben, met alle lava. We komen aan in het donker en hebben een camping permit voor een camping een half uur van het vliegveld vandaan. De camping permits zijn hier al veel duurder en kosten 20 dollar per persoon, een duur eiland. Maar de camping is prachtig, zien we de volgende ochtend. We ritsen de tent open en zien direct voor ons in het water een Bultrug walvis, de dag kan niet meer stuk! Daarna zien we nog veel meer walvissen in het water, wel een stuk of 20. Deze zijn alleen veel verder in het water en eer dat we er met de drone naar toe zijn gevlogen blijft er één walvis over die een beetje aan het chillen is. We konden mooie shots maken. Helaas duiken ze na een paar minuten weer onder en kun je weer opzoek naar waar hij boven komt, super snelle dieren. Wanneer we met de auto richting het noorden rijden zien we dat Maui, het andere eiland heel dichtbij is, dus slaan we een weg in richting de kust om een foto te maken en zien als we daar aankomen, een walvis die lekker aan het slaan is met zijn staart en vinnen. Deze bleef een tijdje liggen en konden we prachtige foto’s van maken. We hadden helaas de drone batterijen al opgemaakt op de andere plaats, of toch niet.. we hadden er nog één waar nog 25 procent power op zat, dus toch even naar toe gevlogen.. hihi dit was wel erg spannend, want we waren verder gevlogen dan de batterij eigenlijk kon, dus moesten een noodlanding maken in het gras.. we waren al blij dat hij de kant nog net haalde.. Martijn stond al klaar om in het water te springen… oeps..

Omdat we weer met camping permits zaten moesten we de meeste campings van te voren al vast leggen, toch hebben we nog wat nachten open gelaten, dus was best spannend of we ergens een plaatsje zouden vinden.

Kona is de grotere plaats aan de westkust en staat bekend om zijn famous dive met de manta ray. We slapen ten noorden van deze stad en gaan op zoek naar hoe we dit kunnen doen. We komen er achter als we gaan duiken, we minimaal 200 dollar per persoon kwijt zijn en je springt van de boot, gaat met je knieën in het zand zitten op 4 meter diepte en wacht tot ze komen.. echt spannend is het niet en dan voor 200 dollar!! Misschien snorkelen? Dit kost minimaal 50 dollar per persoon, is ook echt aan de prijs.. en kunnen we het zelf niet, want het is niet ver van de kust af.. Op internet via een blog kwamen we achter de naam van het strand en hotel waar deze duik/ snorkel gehouden wordt.. en ja er is iemand die het zelf ook geprobeerd heeft. We rijden overdag naar het strand waar de duik is, we moeten langs de security om te zeggen dat we naar het strand gaan. We mogen door, komen op een parkeerterrein en lopen zo via het pad naar het strand. Volgens het blog moet er ergens een lamp zijn die in het water schijnt.. maar bij daglicht zie je dat natuurlijk niet, maar we denken wel dat dit de goede plek is. Tegen zonsondergang zijn we weer terug gereden naar dit strand en vertelden de security dat we de zonsondergang gingen kijken op het strand.. okee met snorkel etc.. maar goed hij liet ons door;) we wachten op het strand tot de zon ondergaat en zien al een boot aankomen en we zien mensen naar de rotsen lopen. De lamp gaat aan en schijnt gedeeltelijk de zee op. Daar moeten we zijn!! We verstoppen onze tas in de bosjes en rennen de kant van de rotsen op. Een meisje komt ons in het water tegemoet en zegt dat ze er een gezien heeft, maar dat ze denkt dat er ook haaien zitten en ze rent snel het water uit.. okee, dus wij het water in. Zo snel als we kunnen zwemmen we 50 meter het water op en komen in het donkere water.. oeps toch best een beetje scary!! We zwemmen richting de lamp en zien dat het een soort kom gevormd van rotsen en koraal is. We wachten en wachten en denken dat het misschien wel toevallig geweest is.. maar na 15 min. zien we opeens een schim door het water zweven en komt er een enorme witte open mond (het lijkt zo, of zijn mond helemaal openstaat) op ons af en de adrenaline stijgt!! Het is dat we weten dat ze niets doen, maar als z’n gingantisch beest uit het donker recht op je af komt, dan is het wel even anders.. wauw!! We worden allebei helemaal gek!! En na de ene komt er nog een en nog een. We zwemmen gewoon met drie van die prachtige beesten om ons heen in een kom van licht en donker.. wat een belevenis!! En dat het gewoon gelukt is!! Nu alleen nog de vraag of we de auto weg kunnen krijgen, want het parkeerterrein sluit een half uur na zonsondergang.. (we hebben een uur in het water gelegen, geen benul van tijd) of de auto is weg gesleept ofzo.. we zoeken onze tas op en bibberend van de kou rennen we naar de douche bij het gebouw in de hoteltuin, we douchen en rennen terug naar de auto. Nog net voordat de man met de sleutel komt van de poort rijden we het terrein af en zwaaien naar de man van de security.. wat een avond!! We vallen heerlijk in slaap in ons tentje op de campingspot, een half uurtje rijden.

Veel landschap aan de noord-westkust bestaat uit lavarotsen met wat gras en wat bossen. Aan de oostkust is het wel allemaal erg groen en veel bomen. Het regent daar ook veel vaker. We rijden de kustroute en komen langs allerlei mooie uitkijkpunten en plaatsen waar we stoppen om een stuk te hiken. Wat een verschil met de andere kant van het eiland. Hoe kaal en dor het daar is, hoe groen en begroeid het hier is. We slapen in Hilo bij een hele aardige vrouw in de tuin, ze heeft haar tuin opengesteld als camping en mogen twee nachten blijven. Vanuit hier brengen we een bezoek aan de watervallen en grotten in de buurt, we bezoeken de dierentuin. Daar zijn we eigenlijk helemaal niet van, zien de dieren het liefst direct in hun eigen vrije omgeving, maar ze hebben de witte tijger hier. Wat een prachtig dier! Super bijzonder.

In het zuiden van het eiland vinden we de meest actieve vulkaan ter wereld Kilauea. Afgelopen mei heeft deze een flinke uitbarsting gehad met vele aardbevingen, waardoor bijna het hele national park gevaarlijk is. We mogen maar een deel bezoeken helaas, maar beter voor de veiligheid! Het is ook heel bijzonder dat er sinds de uitbarsting geen zichtbaar vloeiende lava meer te zien is. Dit is sinds 1983 niet meer voorgekomen. Voor ons echt dikke pech, want dit was wel iets speciaals waarvoor we naar Big Island zijn gegaan.. maar geen gejammer! Het eiland is prachtig en de lava die nu versteend is, is ook erg indrukwekkend om te zien. Wat een lava! En wat kan lava schade aanrichten, niet normaal. We zijn in het dorpje geweest waar de lava stroom overheen is gegaan. Veel mensen hebben hun huizen weer opgebouwd en leven nu op de lava. We hebben naar een verhaal van een man staan luisteren die gewoon zijn huis heeft zien verbranden en het nu weer opgebouwd heeft. Hij had ook overal foto’s van en samen met zijn buurman hebben ze zelfs kunst gemaakt van de gloeiende lava. We rijden langs de krater en parkeren daar de auto om rond de krater te lopen. Op vele stukken kun je nu niet met de auto komen, omdat de gehele weg gewoon weg gezakt is.. De krater wordt ook groter, omdat de wanden steeds verder inzakken. We slapen op een camping een paar honderd meter van de krater vandaan, best gek, maar een bijzondere ervaring.

Wanneer we verder langs de zuidkust rijden komen we langs stranden met allerlei kleuren zand. Van groen tot zwart zand, ze zijn er allemaal. Op het strand met het zwarte zand liggen zeven schildpadden heerlijk in het zonnetje te chillen, terwijl je daarnaast zo in het water kan stappen en ze ziet zwemmen. We pakken snel de snorkels en springen in het water om deze prachtige dieren te zien zwemmen. Van de kant kun je ze ook gewoon zien, af en toe komen ze even ademhalen. Als je in het water stapt moet je zelfs oppassen dat je er niet op een stapt, zo dicht bij de kant komen ze.

Aan de zuidkust slapen we bij Barbara, zij stelt ook haar tuin open voor camping. We rijden via een klein tuinhek haar oprit op omhoog en komen uit bij een prachtig houten huis. We zetten onze tent neer en ze nodigd ons uit voor haar zelf gemaakte Guacamole (van haar eigen, er staan er 10, avocado bomen, bizar!!!) We lopen naar boven het balkon op en wat een uitzicht op zee!! We raken aan de praat en kijken de prachtige zonsondergang en die avocado’s zijn zoooo lekker!! We komen er achter dat zij haar huis met 2 hectare grond wil verkopen… we hebben er zeker serieus overnagedacht, maar dit wordt niet de plaats helaas.. het is wel erg mooi hier!! Maar nog geen twee maanden op reis en dit is kans 1.. we gaan het zien;) Een paar kilometer verder ligt een prachtig verlaten strand met palmbomen, waar we zelf kokosnoten hebben geplukt en open gebroken. Niets boven een verse, gezonde kokosnoot!

Het eiland heeft nog 1 verstopte verrassing. De vulkaan Mauna Kea in het noorden van het eiland is met zijn hoogte 4207 m boven zee level en de rest onder zee level in totaal 10000 m hoog de hoogste berg ter wereld. We hebben gewacht tot we een super heldere dag boven de berg hadden en dat was toevallig de laatste. We rijden tot de eerste stop om even een rust stop te maken en komen super aardige amerikaanse mensen tegen. Het ene stel is met pensioen en heerlijk aan het reizen en het stel wat mee is heeft een week vakantie genomen om Big Island te ontdekken. We raken aan de praat over waar we vandaan komen en wat we doen. Na een half uurtje gaan we beiden richting de volgende tussenstop op de vulkaan om even te acclimatiseren. We komen erachter dat we echt niet met onze twee wieldrive omhoog mogen, omdat de weg echt voor een 4×4 is.. de hike naar de top gaat ons 10 uren minimaal kosten vertelde de ranger en adviseerde om niet meer te starten nu, omdat het al 11:00 was. We balen eigenlijk een beetje en lopen naar buiten.. op dat moment komen we het stel tegen wat we eerder beneden tegen kwamen en ze vragen wat ons plan is. Ik vertel dat we niet naar boven kunnen met de auto.. ze zeggen verder niets meer en pakken direct de telefoon en vragen of het andere stel nog kan omkeren. Ze waren namelijk net omhoog vertrokken met de jeep. Wauw!! Ze keerden om en haalden ons op! Zo lief!! Zo zijn we toch op de top aangekomen en staan we in de kou (net geen sneeuw) boven de wolken op de hoogste berg ter wereld!! We hebben hele leuke gesprekken gehad in de auto en nieuwe vrienden overgehouden aan ons avontuur!! Wat super lief dat we mee mochten!!

Zo hebben we ‘s middags nog tijd om ons laatste middagje op Hawaii op het strand door te brengen en zetten we onze tent op, op een van de meest mooie camping plek van het eiland!! Wat zijn we toch een geluk vogels!! We genieten van de zonsondergang en dromen nog erg lang over onze prachtige reis in Hawaii!!

We vliegen nu richting San Diego voor een week. Daarna vliegen we voor drie dagen naar Miami, voordat we een stopover maken in Lima opweg naar Santiago in Chili!! We gaan op weg naar Patagonië!!