Happy New Year!! We zijn inmiddels al weer 7 dagen verder, maar wat zijn we gaaf het nieuwe jaar in gegaan!! Gewoon op Hawaii!! We hebben Nieuwjaar 11 uur later gevierd dan in Nederland en trouwens bijna als laatsten op de wereld. We hebben oud en nieuw in Honolulu gevierd, het heeft toch altijd veel sfeer om met oud en nieuw vuurwerk te zien. We hebben 4 nachten een kamer in een hostel geboekt, de eerste twee nachten hadden we een twee persoonskamer en daarna twee nachten een dormbed. We hebben zo weer leuke nieuwe mensen leren kennen!!

Oahu is een van de kleinste eilanden van Hawaii, maar wel met een van de meeste inwoners.. en een waar de meeste toeristen naar toe komen.. man, man wat een mensen!! En daarom de prijzen ook in een keer allemaal omhoog! Het is wel een super mooie stad, direct aan het strand en in het zuiden van de stad heb je een krater, waarop je omhoog kunt klimmen. Je hebt zo een erg mooi uitzicht over de stad!

We komen aan in de regen en die dag is het ook blijven regenen, waardoor we eerst alle binnen bezienswaardigheden gedaan hebben. We kwamen bij het ontbijt wat meiden tegen die met ons mee gegaan zijn. We hebben het army museum bezocht en de vele winkelcentra.

Pearl Harbor stond enorm hoog op onze to do lijst, maar daar moesten we wel op tijd voor reserveren, anders was er gewoon geen plaats meer! We zijn vanuit Waikiki, met de bus naar Pearl Harbor gereden. Het was enorm indrukwekkend! Alleen de film vooraf aan de boottocht was al heel bijzonder, brok in je keel.. daarna in de boot gestapt en werden we naar de Arizona gebracht. Dit schip lag in Battleship row tijdens de aanval en is een van de schepen met de enorme hoeveelheid slachtoffers. Het wrak ligt er nog steeds en lekt af en toe nog een beetje olie.. zo bijzonder. Weer terug aan wal mocht ik op de foto met een veteraan. Wat een lieve man, hij hielp al 40 jaar mee als vrijwilliger bij het memorial. Iedereen die langs kwam bedankte de man voor zijn service! Dat is pas een kippenvel moment… Zo mooi en de reactie van de man ook zo bijzonder!

Het hostel ligt een straat achter de boulevard van Waikiki beach, waardoor we dichtbij alle drukte zitten. Als je denkt dat er op Scheveningen veel mensen op een strand liggen, dan moet je eens op Waikiki kijken, hihi!! Maar goed wel even lekker tussen gelegen en gezwommen, dat moet je toch eens gedaan hebben op een wereldberoemd strand.

De stad biedt vele bezienswaardigheden, zoals natuurlijk vele filmlocaties van de serie Hawaiifive-o. We hebben er veel kunnen vinden, zoals het hoofdkwartier, de Shrimpkraam, het restaurant bij het Hilton, Punchbowl en het huis van McGarrett. Toch even leuk om te zien als we er toch zijn. De gebouwen in het oude gedeelte van de stad zijn nog echt in oude stijl, er omheen zijn allemaal wolkenkrabbers gebouwd en 90 procent zijn hotels!! En waarschijnlijk in deze periode met kerst en oud en nieuw, helemaal vol. Overal zijn nog kerstversieringen, wat het nog een bijzondere sfeer geeft. Kerst en oud en nieuw in de zon onder de palmbomen.. best een beetje gek.

De laatste dag in de stad hebben we een walvistocht geboekt. Er moeten in deze periode zoveel walvissen rond het eiland zwemmen en dan vooral de Bultrugwalvissen zijn hier veel te vinden… en die willen we juist heel graag zien! Even wat handje klappen en we worden opgehaald in het hostel. We stappen met 8 andere mensen de boot op, dus we hebben alle plek! Super veel mazzel. Na tien minuten komen we al een enorme groep dolfijnen tegen, super gaaf natuurlijk.. maar we hopen op groter spul! Helaas zijn er deze vaart geen te bekennen, gelukkig mogen we zoveel keer met de boot mee totdat we ze gezien hebben! Daarna zijn we gelijk weer mee gegaan, helaas zat de boot nu prop vol en was het een beetje passen en meten.. weer super veel dolfijnen gezien, echte spinners die boven het water uitspringen en rondjes draaien, maar helaas weer geen walvissen. Na deze tocht waren we het wel een beetje zat.. volgende keer beter!

We hebben de laatste vier dagen op dit eiland een auto gehuurd, zodat we de rest van het eiland ook nog kunnen zien. We rijden de eerste dag via de kustroute in het zuiden. Wat een prachtige route! Vele uitkijkpunten en korte hikes om de zee en de kustlijn te kunnen zien. We eindigen de dag midden op het eiland op een camping in de bergen, met een prachtig uitzicht over Honolulu. We zijn na hele dagen buiten super moe en vallen direct in slaap! Maar goed ook want de volgende dag hebben we een hike op het programma staan.. en niet zo maar een hike.. we gaan hiken richting de stairs to heaven. Deze trappen mogen niet meer beklommen worden, daar staat een straf op.. dit als je ze van beneden af gaat beklimmen. We willen dit niet riskeren en kiezen voor de legale route. Het enige is dat deze route van bijna de ene kant van het eiland naar bijna de andere kant loopt en je er meer dan 8 uur over doet.. We starten in een park naast een woonwijk. We mogen de auto bij een man voor de deur zetten, want hij zei dat er veel auto’s open gebroken worden op het parkeerterrein van de hike zelf. Okee, heel fijn dat dat mag!

Het park is heel mooi bij gehouden en er zijn veel tropische planten te zien! Zo groen!! Het regent hier dan ook veel, wij hebben mazzel dat het een dag helder en droog is. Wel een beetje zo geprobeerd te plannen, maar met het weer weet je het nooit! Door de nattigheid is de gehele trail dan ook niet normaal modderig, we lopen tot onze knieën in de modder en elke stap omhoog en later ook naar beneden (nog erger!) kost veel moeite. De trail was niet aangegeven, dus je volgt bepaalde paden en we hebben er denk ik een gemist want opeens kwamen we op een veel smaller pad en werd het steeds stijler en toen moesten we zelfs over rotsen stijl omhoog gaan klimmen… Nee dat kan echt niet de goede route zijn hoor! Martijn hangt boven me aan een paar rotsen en ik probeer hoger te komen, maar beiden twijfelen of we door moeten gaan.. Dat gaat niet zonder tuigje aan, dus er klopte iets niet. We waren een uur omgelopen.. oeps! Onderweg kwamen we nog meer mensen tegen die ook verkeerd waren gelopen en met elkaar hebben we de goede route gevonden en hebben we na heel wat klimmen door de modder de top behaald en staan we bovenaan de trappen.. en dan.. er staat niet dat je er niet op mag.. okee even dan!! Super mooie foto’s kunnen maken. Foei!

De laatste dagen hebben we gekampeerd aan de North Shore. We stonden op een camping direct aan het strand, dat maakt het kamperen hier toch wel extra leuk hoor! We zijn echt in de natuur. De camping had zelfs een zwembad, het enige was dat ik daar niet in mocht zwemmen, want ik had een badmeester moeten reserveren.. ze zijn hier zo bang in Amerika dat je ze aanklaagd als er iets gebeurd.. dan de zee maar in, een stuk veiliger met al die stromingen en golven hier!! Hihi!!

We brengen een bezoek aan Sunset Beach, een beroemd strand voor de surfwedstrijden die hier gehouden worden. Twee weken geleden was er nog een, helaas toen niet in de buurt, maar toen waren de golven helemaal als monsters.. nou ik vond ze nu al aardig hoog! Ik denk dat ze wel 10 meter waren, de hoogste die we gezien hebben. Super gaaf om te zien hoe de pro’s aan het surfen zijn. Elke keer als iemand de barrel (tunnel door de golf gemaakt) uit kwam zonder gevallen te zijn, ging heel het strand klappen en juichen! Kippenvel, erg leuk! Maar wat een enorme kracht hebben de golven zeg! We hebben binnen een kwartier al twee jongens het water uit zien komen met een gebroken surfboard.. okee, deze golven zijn nog niets voor ons.. hihi ik denk nooit, maar ze zien er wel super gaaf uit!

Om nog even afscheid te nemen van Oahu moesten we natuurlijk nog even butter garlic shrimps eten. Langs de weg zitten hier verschillende farms. We rijden terug langs de west kust, zien langs de weg in het water nog dolfijnen zwemmen en dan ga je toch echt wel beseffen dat we alweer naar het laatste eiland gaan van deze prachtige eilanden groep!! We genieten elke dag, maar dat kun je niet genoeg doen! Op naar Big Island!!