Van de piste naar de beach.. Wat een verschil in omgeving en temperatuur!! We zijn op het eiland Kauai aangekomen op Hawaii. We hebben per eiland bekeken wat er te doen is en wat we graag zouden willen doen. Kauai stond bij ons beiden bovenaan op het lijstje, omdat dit ook wel het Garden Island wordt genoemd. Er is veel natuur, waardoor er ook veel hikes te doen zijn en dat vinden we allebei erg leuk.

We zijn vanuit Osaka, Japan op 18 december om 19:30 vertrokken en kwamen op 18 december om 7:30 aan in Hawaii. We zijn terug in de tijd gegaan, leuk en bijzonder om mee te maken. We konden prima in het vliegtuig slapen, dus het verschil was bijna niet te merken. We zijn eerst naar het eiland Oahu gevlogen, naar de stad Honolulu. Daarna zijn we direct door gevlogen naar Lihue op Kauai. Hier stond een huurauto op ons te wachten en konden we direct naar een kantoor van de goverment rijden om permits te halen om te mogen kamperen op de beachparks. Het was nog wel even spannend, want als we deze niet zouden krijgen, betaalden we ons letterlijk blut aan hotelkamers. In deze periode met kerst beginnen de hotels met 300 dollar per nacht en lopen ze zelfs op tot 2500 dollar per nacht… En bijna alle goedkopere, die van 300 dollar zaten vol, dus we zaten op sommige dagen aan de 2500 dollar.. nou sorry dat gaat hem niet worden.. doe ons maar de tent op een beachpark voor 6 dollar per nacht.. Gelukkig na wat formulieren ingevuld te hebben, hebben we op één nacht na voor alle nachten een permit!! Yes!! Die ene nacht hebben we met het risico op een boete van 500 dollar gewoon op een beachpark geslapen… Altijd nog goedkoper dan dat we 2500 dollar voor de kamer moesten betalen.. hihi!! Maar we hadden de hele week de ranger nog niet gezien, dus vertrouwden erop dat hij deze nacht ook niet zou komen.. gelukkig!! De camping plaatsen zijn trouwens prachtig! We konden zelf uitzoeken waar we de tent neer wilden zetten, dus direct aan het strand natuurlijk!! Slim… Niet bepaald, leuk… Ja zeker!! Gelijk de eerste nacht een enorme tropische storm en geloof me, echt een storm (niet geslapen dus)… En ja hoor gelijk de tent stok, de verbinding ertussen afgebroken… Handig ook van ons, natuurlijk kan het hier waaien en stormen! Zoek dan ook een wind vrij plekje!! Maar goed, de tent heeft Longyearbyen overleefd, dus we dachten Hawaii kan die ook wel aan… We hebben de volgende dag een prima oplossing gevonden in de Ace Hardware store, een stalen buis die er precies omheen past en het werkt nog ook, als nieuw!! Dus laat die storm maar komen.. nou liever niet, maar we hebben er nog twee keer een gehad ‘s nachts…

Het klopt inderdaad, de bijnaam Garden Island, wat een prachtig eiland! Zoveel natuur!! We hebben iets van 9 verschillende hikes gedaan, vooral de hike naar de Napoli coastline en de Canyon ridge hike waren super mooi. En door de regen in het midden van het eiland, een van de natste plaatsen op aarde, was alles prachtig groen en modderig (tot aan de knieën)! De zuidkant van het eiland was geheel droog, daar hebben we wat kleine druppels gehad. De noordkant van het eiland was veel natter en daar hebben we dan ook best wat buien gehad. Prima weer om dus te surfen! Wat we ook alleen aan de noordkant gedaan hebben, want daar waren nu de beste golven. Echt wel golven van 4 a 5 meter.. bizar!! Niet dat wij die namen hoor… Maar die van 1 a 2 meter waren prima voor ons, al genoeg kopje onder gegaan.

Wat zijn de mensen hier trouwens super lief!! Wel echt Amerikaans hihi, soms net iets te overdreven voor ons.. omdat we dat gewoon weg niet gewend zijn.. We werden op de dag van kerstavond aangesproken door verschillende vrijwilligers die een tas met boodschappen van de Walmart kwamen brengen, echt super lief!! Iedereen die op de camping stond kreeg er een. Nou er zat echt voor meer dan 50 dollar aan boodschappen in, zo lief!! Een kerstpakket;) en we werden gelijk uitgenodigd om eerste kerstdag te komen lunchen. Dit doen ze elk jaar met Kerst. Het was super gezellig! Vanaf heel het eiland waren mensen gekomen om Kerst te vieren, we werden helemaal vol gepropt hihi.. Op kerstavond hebben we trouwens heerlijke Shrimps, garnalen op!! Dat is hier echt de specialiteit.

Natuurlijk zijn er op het eiland nog veel meer dingen te beleven, hoewel dit allemaal opgezet is voor het toerisme.. van helicopter vluchten tot rum proeven, er is van alles te beleven. We hebben dan ook een dag verschillende dorpjes bezocht en daardoor zijn we beland op de koffieplantage, de rumproeverij, de hangbrug en bij nog meer leuke activiteiten. We voelen ons hier gelukkig niet de typische toerist die smijt met geld, sloten koffie en bier naar binnen werkt en met heel de familie in hetzelfde Hawaii shirt loopt.. hihi zo lopen veel Amerikanen rond namelijk! En prima, ieder zijn ding, maar niets voor ons.

Ow ja en natuurlijk moet ik het belangrijkste niet vergeten!! De kippen en hanen.. hihi die lopen hier overal!! Zoveel heb ik er nog nooit gezien… Nu snap ik waar de haan uit de Disney film Moana vandaan komt. En super leuke beestjes, totdat we ze de eerste nacht tegen kwamen op de beachpark camping.. om half 4 begonnen ze al te kraaien.. toen hadden we bijna 2500 euro voor een nacht in een hotel over.. nee gekkigheid!! Na een paar nachten hoor je ze niet meer en kwamen we er ook achter dat we onder de boom sliepen waar ze op stok gingen ‘s nachts.. dus daarna die boom maar vermeden.

Kortom een geweldig eiland om naar toe te gaan! Veel prachtige natuur, leuk om te surfen, makkelijk om te kamperen en goedkoop om te kamperen. Leuke dingen te ondernemen! Een echte aanrader. Nu op naar het eiland Oahu, de stad Honolulu om daar een kijkje te gaan nemen en oud en nieuw te vieren!!